Tekst i obraz w marketingu na Facebooku

Do człowieka można przemawiać za pomocą wielu bodźców, poruszając przy tym różne uczucia i wywołując konkretne zachowania. Również marketing na Facebooku nie stroni od wielu sztuczek, którymi administratorzy fanpage chcą przyciągnąć potencjalnego czytelnika. Gra na emocjach to jedno, ale najważniejszy jest sposób dotarcia do odbiorcy. Na największym portalu społecznościowym można zrobić to na dwa sposoby: obrazem i dźwiękiem. Każde z tych rozwiązań będzie lepsze w innym momencie i w odmiennym zastosowaniu.

 

Słowo wciąż najważniejsze

 

Pomimo tego, że obecne pokolenie jest karmione głównie obrazami – zarówno w postaci wideo jak i tradycyjnej – to słowo pisane w dalszym ciągu pozostaje najważniejszym elementem i najistotniejszą formą przekazu w komunikacji międzyludzkiej. Czy ma ono równie ważne znaczenie w marketingu na Facebooku? Oczywiście! To wciąż bardzo silna metoda docierania do odbiorców, szczególnie tych, którym zależy na przekazie o najwyżej jakości. O ile film wideo może jeszcze zostać uznany za pewien substytut tego, co napiszemy, to żadna grafika nie jest w stanie w pełni zastąpić tego, co można napisać.

 

Kiedy stosujemy formę opisową wpisu? Szczególnie wtedy, gdy chcemy opowiedzieć jakąś historię. Fakt, że nie każdemu będzie chciało się czytać wieloliniowy zapis, ale jeśli rzecz zostanie opisana w sposób angażujący i trzymający w napięciu, to z pewnością można liczyć na szerokie grono dyskutantów i udostępnień. Warto w ten sposób prezentować sytuacje osobiste, historie z zabawną pointą i wzruszające opowiadania. Jako ciekawostkę warto przytoczyć fenomen tak zwanej „pasty”, czyli zmyślonych historyjek o podłożu humorystycznym i prześmiewczym, które mają za zadanie wpisać się w trend „kopiuj i wklej”. Opowiadań tego typu krąży po internecie bez liku, dlatego chcąc wpisać się w trend i sprawdzić swoje umiejętności przy tego typu marketingu na Facebooku, warto spróbować napisać taki właśnie tekst.

 

Obraz najczęstszą i najszybszą formą przekazu

 

Jeśli chcemy kogoś natychmiastowo przyciągnąć i uzyskać konkretną reakcję – np. polubienie lub komentarz – warto używać w swoich wpisach grafiki i materiały wideo. Dobrze, gdy są to treści autorskie, np. rysunki lub fotografie stworzone własnoręcznie. Korzystanie z baz zdjęć, szczególnie tych darmowych, jest coraz częściej postrzegane negatywnie, głównie ze względu na dość sporą powtarzalność treści. Warto odejść od zdjęć ze stocków na korzyść tych stworzonych własnym aparatem, nawet za cenę nieco niższej jakości. Wtedy wciąż największym atutem pozostaje autentyczność i unikalność prezentowanej treści.

 

Czy wszystkie grafiki muszą być zabawne? Z pewnością nie, ale nie mogą być nudne. Zwykłe fotografie produktowe są traktowane przez odbiorcę jak kolejna reklama w internecie, czyli już na starcie pomijane. Warto zatem postarać się nieco bardziej i ubogacać marketing na Facebooku grafikami kreatywnymi i angażującymi. Zazwyczaj to odwołanie się do dobrego żartu bądź zabawnej scenki jest bardzo atrakcyjne i przyciągające, dlatego prowadzący fanpage tak często uciekają się do wykorzystania tejże formy. Bardzo modne stało się też angażowanie profesjonalnych rysowników, żeby ich dzieła były wizytówką danej marki. Główny zysk to treści mocno wyróżniające się i podane w najbardziej przystępnej formie.

 

Połączenie słowa i obrazu

 

Najlepszym przykładem na bardzo jednolite połączenie słowa i grafiki są oczywiście memy. Ich prosta konstrukcja pozwala na stworzenie własnego mema każdemu, kto ma jakikolwiek pomysł na jego brzmienie. To oczywiście nie jedyna metoda łączenia obrazu z elementem pisanym. Rysunek może być bowiem uzupełnieniem tego, co przekazujemy za pomocą tekstu. Przykładowo, blogerzy podróżniczy każdy swój post ubogacają prywatnym zdjęciem z danej wyprawy, tworząc tym samym zapis wspomnienia wraz z jego wizualizacją. Wtedy obraz pełni rolę wabika i głównego elementu marketingu na Facebooku, poprzez przyciąganie wzroku czytelników zagubionego wśród morza innych treści. Tekst odgrywa za to najważniejszą rolę informacyjną i jest nie tylko podpisem do zdjęcia, ale także metodą na dopowiedzenie wszystkiego tego, czego na fotografii nie widać.

 

Media społecznościowe są specyficznym tworem, w którym można spotkać odbiorców każdego możliwego typu. Dlatego określenie targetu i celu prowadzenia fanpage ma tak istotny wpływ na to, jakiego rodzaju treści będą później na nim publikowane. W przypadku dużych projektów najczęściej sprawdza się forma mieszana, w której fotografie i rysunki łączą się z ciekawymi tekstami i hasłami, a wideo, infografika i dźwięk to idealne uzupełnienie całości działań w obrębie marketingu na Facebooku. Dla pozyskania odbiorcy najbardziej istotne jest, aby fanpage czymś wyróżniał się wśród setek innych. W cenie jest zatem kreatywne podejście do tematu oraz stały rozwój i brak obojętności na aktualne wydarzenia. Bazowanie na trendach, zarówno obrazem, jak i słowem, to świetny pomysł dla każdego, kto chciałby swoje działania reklamowe w social mediach prowadzić na najwyższym możliwym poziomie, uzyskując bardzo wysoką skuteczność.