Z czego zbudowany jest kontener morski? Kontenery morskie to wielkie metalowe skrzynie pozwalające na bezpieczny transport materiału zwanego drobnicą, czyli towarów w formie niewielkich pakunków, w formie kartonowej, w workach czy na europaletach. Wykorzystywane są zarówno w transporcie morskim jak i kolejowym. Są trwałe i solidne, dlatego od lat cieszą się nieprzemijającą sławą.
Choć wyglądają niepozornie, transportować w nich można praktycznie wszystko, a dodatkowo ostatnio modną ich funkcją jest, wykorzystanie ich jako tanich i łatwych do zbudowania domów. Przedstawmy więc najważniejsze cechy kontenerów morskich – budowę, historię i sposoby wykorzystywania.
Kontener transportowy – powstanie
Pierwsze kontenery pojawiły się już na początku XX wieku. W 1906 roku zastosowano po raz pierwszy metalową skrzynię do transportu drobnych materiałów, a ponad 20 lat później tym samym sposobem transportowano bagaże pasażerów podróżujących w relacji Londyn – Paryż. W Polsce pierwszy opracowany kontener pojawił się rok po zakończeniu I wojny światowej i skonstruowany został przez ppłk Stanisława Rodowicza.
Wraz z rozwojem wzrastał popyt na towary. Transportowanie ich, zwłaszcza na duże odległości i w dużych ilościach stało się uciążliwe. Wzrastał więc również popyt na kontenery morskie, budowa tych wielkich metalowych skrzyń wzrosła do skali światowej. Pojawiły się pełnometrażowe tankowce, których jedynym zadaniem było przetransportowanie jak największej ilości towarów. W 1956 roku przekształcono tankowiec na pierwszy, właściwy dzisiejszym standardom, kontenerowiec. Zapakowano na nim wówczas 35 wielkich skrzyń i przewieziono drogą morską do Houston.
Budowa kontenerów morskich
Metalowe skrzynie służą do przewożenia wielu drobnych towarów na raz, muszą więc być solidne i odporne na warunki atmosferyczne. Podstawa i słupki narożne stanowią podstawę kontenera morskiego https://kontenery-morskie24.com.pl/. Budowa ich jest przemyślana nie tylko pod kątem trwałości, ale również efektywności ładowania towarów.
Z czego więc składa się taki kontener? Przede wszystkim z solidnej podstawy i ścian bocznych, a także stalowej ramy podtrzymującej całą konstrukcję kontenera. Rama stanowi swoisty szkielet naszej metalowej skrzyni i wykonana jest ze specjalnej blachy trapezowej, która idealnie utrzymuje ciężar konstrukcji. Kontener wyposażony jest również w słupki narożne, służące do manewrowania kontenerem, czyli do jego mocowania, podnoszenia i opuszczania.
Ponadto te metalowe skrzynie wyposażone są w ciężkie, czołowe drzwi, odpowiednio uszczelnione, by zapewnić odpowiednią ochronę przed szkodliwym działaniem czynników zewnętrznych, głównie wody i temperatury oraz wiatru na lądzie. Drzwi są ciężkie i buduje się je zgodnie ze standardami bezpieczeństwa, a otwierane są zazwyczaj z ziemi i opatrzone, dla wzmocnienia, pięcioma belkami poprzecznymi.
Jakie inne wyposażenie powinny mieć jeszcze kontenery morskie ? Budowa tych wielkich skrzyń powinna oczywiście kończyć się na dachu, na który nie powinno się już nic ładować. Poza tym niektóre kontenery posiadają w podłodze wgłębienia, zwane kieszeniami. Pozwalają one na wygodne przemieszczanie kontenerów za pomocą wózka widłowego. Innym dodatkowym wyposażeniem jest tzw. gęsia szyja, czyli dziura, wgłębienie na dole konstrukcji, dzięki czemu kontener obniżyć można na naczepie pod dowolnym, ale ograniczonym kątem.
Rodzaje kontenerów morskich
Najczęściej stosowanym kontenerem morskim jest kontener ogólnego przeznaczenia. Można w nim przewozić praktycznie wszystko, a do tego, odpowiednio zmodyfikowany nadaje się jako sposób przewozu materiałów sypkich luzem oraz płynów przy pomocy flexitanków. Forma ta często jest wykorzystywana ze względu na znacznie niższe koszty niż te, które ponosić trzeba przy transporcie cieczy za pomocą standardowych cystern. Uniwersalny kontener występuje w trzech wersjach pojemnościowych i może mieć od 30 do około 77 metrów sześciennych https://kontenery-morskie.biz.pl/.
Wyróżnia się również kontenery morskie z otwartym dachem. Jest to specyficzny rodzaj kontenera przykrywany dachem z wodoodpornej plandeki. Wykorzystuje się go do transportu materiałów, których rozmiary znacznie wykraczają poza ściany skrzyni i których, ze względów technicznych, nie da się załadować bezpiecznie przez drzwi kontenera. Towary umieszczane są w kontenerze za pomocą dźwigu. Ze względu na jego specjalistyczne zastosowanie, ceny transportu tym rodzajem kontenera są znacznie wyższe w porównaniu z tymi ogólnego przeznaczenia.
Istnieją również dość specyficzne kontenery morskie. Budowa ich skupia się na podłodze i dwóch krótszych ścianach, bez dachu i długich ścian bocznych. Flat rack, bo tak inaczej są nazywane, służą do transportu ładunków, których nie da się umieścić w innych typach kontenerów. Ponadto mają one zdecydowanie grubszą podłogę i wiele uchwytów mocujących na podłodze. Natomiast kontenery platformowe, czyli podobne do flat rack, ale służące do przewożenia znacznie cięższych gabarytowo towarów, służą do przewożenia ładunków o dużych naciskach punktowych, a ich mocowania znajdują się nie tylko na podłodze, ale i belkach bocznych kontenera morskiego .
MM Logistic Transport Norwegia |
Grodzka 20/6 |
70-560 Szczecin |
793 008 523 |
www.mmlogistics.com.pl |