Szyby samochodowe – jak naprawić pęknięcie

Jakie pęknięcia można naprawić

Niezwykle ważną kwestią w przypadku szyb samochodowych jest to, aby utrzymywać je w nienagannym stanie. Samochód, którego szyby są w widoczny sposób uszkodzone poprzez odpryski, ukruszenia i wyszczerbienia, nie przejdzie skrupulatnego badania technicznego, a policjant ma prawo wystawić kierowcy dotkliwy mandat.

 

Najważniejszą rzeczą jest, by wiedzieć, jakie uszkodzenia szyb samochodowych można naprawić, a jakich już się nie da, lub naprawa ich może przynieść więcej szkody niż pożytku. Do tych ostatnich zdecydowanie będą należały wszelkiego rodzaju uszkodzenia blisko krawędzi, czyli miejsc, gdzie znajdują się mocowania. Jest to wyjątkowo widoczne w przypadku przedniej szyby samochodowej, która najczęściej jest narażona na uszkodzenia od lecących z drogi śmieci czy kamieni. Przednia szyba stanowi właściwie zasadniczą część konstrukcji i wpływa w znacznym stopniu na wytrzymałość całego samochodu. Właśnie dlatego jest zdolna znieść większe obciążenie.

 

Nie powinno się naprawiać dziur, które przechodzą na wylot i szczerb dowolnego rodzaju, które znajdują się w odległości paru centymetrów od krawędzi, gdyż tak naprawdę nie pozbywamy się problemu, a jedynie zakrywamy go. Dlatego skupmy się w naprawie szyb samochodowych na naprawie wszelkiego rodzaju rys, drobnych ukruszeń oraz powierzchownych bruzd blisko centrum szyb.

 

Sposoby naprawy pęknięć w domu

Najpopularniejszym sposobem naprawy szyb samochodowych, jakie preferują kierowcy aut, jest zdecydowanie zgrzewanie klejem. Wiele firm, warsztatów samochodowych i sklepów z narzędziami oferuje kleje do łączenia szyb samochodowych i jest to zazwyczaj najbardziej budżetowe rozwiązanie oraz najprostsze zarazem.

 

W pierwszej kolejności należy zakupić dany klej, pamiętając, że zwykły klej w sztyfcie, czy kropelce nie nada się do tego zadania, gdyż nie ma odpowiedniego składu chemicznego. Klej, który trzyma nam szafkę, może nie wytrzymać jechania z dużą prędkością samochodem i deszczu.

 

Klej sprzedawany jest wraz z aplikatorem, który należy przymocować za pomocą przyssawek do miejsca, dookoła pęknięcia. Oczywiście mówimy tutaj o przypadku stosunkowo niedużego, okrągłego wyżłobienia w szybie samochodowej. Następnie wkręcamy do wnętrza aplikator, otwieramy klej i wkraplamy zalecaną na opakowaniu liczbę kropli, zazwyczaj w okolicach czterech do sześciu. Pozostaje już tylko poczekać około dziesięciu minut, obserwując, jak klej wypełnia lukę w szybie.

 

Gdy już dziura zostanie wypełniona do pewnego stopnia, po którym nie chce się już w dalszym ciągu zapełnić, wtedy należy wykręcić aplikator i ponownie poczekać. Podciśnienie wytworzone w ten sposób zacznie odsysać pozostałe powietrze, dokańczając dzieło. Następnie należy odczepić całe urządzenie od szyby samochodowej, polać parę kropli na ewentualne, widoczne resztki wyżłobienia i docisnąć do szyby folią. Po kolejnych dziesięciu minutach wystarczy zeskrobać resztki kleju czymś ostrym, na przykład żyletką. W tym miejscu należy być ostrożnym, by zeskrobując klej nie porysować szyby.

 

Podobne rozwiązanie działa przy pionowych rysach. Tym razem jednak potrzebujemy nieco finezji, gdyż to my musimy wodzić czubkiem dozownika od dołu rysu do jej góry. W tym wypadku należy też być bardzo ostrożnym, by nie pozostawić żadnego miejsca pustym i nie utworzyć pęcherzyków powietrza, gdyż to może osłabić wytrzymałość szyby samochodowej. Reszta procesu wygląda tutaj jak samo jak przy naprawianiu okrągłych wyszczerbień.

 

Koszty profesjonalnej naprawy pęknięć

Należy zaznaczyć z całą stanowczością, że naprawa szyb samochodowych, jest stosunkowo rzadkim zjawiskiem w warsztatach samochodowych. Delikatna konstrukcja oraz specyfika tego przedmiotu sprawia, że częstokrotnie bezpieczniej jest wymienić całą szybę, niż naprawiać. Oczywiście, jest to możliwe, by zamówić naprawę pęknięć, jednakże, mechanik nie podejmie się pewnych czynności, wspomnianych wcześniej. To znaczy, nie będzie on naprawiał szyby samochodowej, która już właściwie nie nadaje się do jazdy, lub stworzy zagrożenie dla kierowcy.

 

Gdybyśmy jednak uparli się na naprawę pojedynczych wyżłobień, wyszczerbień i głębszych rys, to jednorazowy koszt naprawy jednego uszkodzenia wynosi od stu złotych wzwyż. O ile przyjdzie nam zapłacić za profesjonalną obsługę przez osobę, która zna się na samochodach, to jest to raczej bardzo duża suma, jak za naniesienie kleju w ciągu piętnastu minut.

 

Na co uważać

Aspektem, na który konieczne jest zwrócenie uwagi, jest naprawa szyb samochodowych domowymi metodami. Pomysły pokroju domowego kleju, czy też taśmy montażowej, są nie tylko źle widziane w czasie badań okresowych, przez policję drogową, ale również są niebezpieczne. Źle naprawiona szyba nie wytrzyma długo i może się całkowicie zniszczyć w najmniej spodziewanym momencie.

 

Warto też unikać wszelkiego rodzaju dziwnych sposobów na naprawę, które mogą być reklamowane jako doskonałe rozwiązanie wszystkich problemów. Popularne są schematy ścierania uszkodzeń lub gładzenia ich trudnymi do zidentyfikowania urządzeniami. Koniecznym jest wiedzieć, czy dana metoda jest używana powszechnie do naprawy szyb samochodowych, czy znaleźlibyśmy taką w warsztacie, czy ktoś jej naprawdę używa. Często niestety zdarza się, że różnego rodzaju sprzedawcy internetowi próbują wcisnąć cudowne narzędzia naprawy, które w najlepszym wypadku nie zadziałają, a w najgorszym zniszczą szybę.

Dodaj komentarz