Jak otworzyć własny sklep spożywczy online?

W ostatnim czasie handel masowo przenosi się do internetu. Dobrym pomysłem na prowadzenie własnej działalności gospodarczej będzie więc otwarcie sklepu internetowego. Ze względu na to, że wiele osób dokonuje zakupów spożywczych w sieci, możemy otworzyć delikatesy online. Jakich procedur musimy dopełnić, aby otworzyć sklep spożywczy online

Wybór miejsca handlowego

Sklep internetowy możemy otworzyć za pomocą własnej domeny lub poprzez popularne portale aukcyjne. Wybór tak naprawdę należy do nas. Miejmy na uwadze, że posiadaniem własnej domeny pociąga za sobą nieco wyższe koszty. Z drugiej jednak strony daje nam możliwość stworzenia własnej marki. W przypadku korzystania z portali aukcyjnych zawsze będziemy kojarzeni z ich marką, choć w praktyce nie będziemy przecież jej częścią. Założenie własnego sklepu internetowego poprzez własną domenę jest także nieco bardziej skomplikowane. Musi ona bowiem zostać opracowana przez dobrego informatyka, najlepiej także grafika. Chodzi o to, aby sklep był jak najbardziej przyjazny klientom. Szata graficzna musi zachęcać do zrobienia w nim zakupów. Sam sposób dodawania rzeczy do koszyka i składania zamówień nie powinien rodzić żadnych wątpliwości czy problemów. Współpraca z dobrym informatykiem nie jest co prawda tania, lecz może okazać się bardzo owocna. 

Jak otworzyć własny sklep spożywczy online?Wybór towarów handlowych

Klienci wchodząc do sklepu internetowego oczekują, że będą mogli kupić wszystko w jednym miejscu. Dlatego nie możemy zamykać się tylko i wyłącznie na pewien rodzaj towaru. Musimy mieć w ofercie wiele różnych produktów spożywczych. Nie zapominajmy o herbacie, kawie (dużą popularnością cieszy się kawa jacobs kronung czy kawa inka), kakao. W naszej ofercie powinny znaleźć się produkty suche – kasze, makarony, ryże. Sprzedawajmy również słodycze i słone przekąski. Dobrze jest też wzbogacić ofertę o chemię gospodarczą online. Sklepów z chemią gospodarczą jest co prawda wiele, jednak klienci chcą mieć możliwość zakupu na przykład płynu do naczyń czy proszku razem z produktami spożywczymi. Niektóre sklepy spożywcze online oferują również dobrej jakości owoce oraz warzywa, a także nabiał. Pamiętajmy jednak, że te produkty wymagają specjalnego przechowywania. Co więcej, mają zwykle krótki termin przydatności do spożycia. Nabiał czy zielenina z pewnością sprawią, że klienci chętniej będą u nas kupować, jednak pamiętajmy, że musimy liczyć się przy okazji z większymi stratami. Przed otwarciem sklepu zaplanujmy również, jak mają wyglądać dostawy. Otóż najczęściej sklepy internetowe dostarczają zamówienie wprost pod drzwi mieszkania klienta. Niemniej jednak transport produktów spożywczych wygląda nieco inaczej, niż na przykład odzieży czy biżuterii. Dlatego też możemy zdecydować, że klient będzie miał możliwość osobistego odebrania zakupów w wyznaczonym punkcie. Często w ten sposób działają sklepy pracujące również stacjonarnie. Cały proces sprzedaży online polega wtedy bardziej na złożeniu zamówienie i jego skompletowaniu przez sprzedawcę. Dzięki temu klient może zaoszczędzić mnóstwo czasu na zakupach. W umówionym czasie jedynie odbiera pakunek, a nie chodzi po sklepie w poszukiwaniu produktów.

Formalności

Założenie sklepu internetowego wymaga dopełnienia wielu formalności. Musimy przede wszystkim zarejestrować działalność gospodarczą. Obecnie większość sklepów działa w formie jednoosobowej działalności gospodarczej. Wystarczy więc wypełnić formularz CEiDG. Kolejno musimy zgłosić firmę do ZUS-u oraz wybrać biuro rachunkowe do współpracy. Z kwestii stricte formalnych to w zasadzie tyle. Niemniej jednak będziemy musieli postarać się o odpowiednie miejsce do magazynowania żywności. Magazyn może znajdować się w naszym mieszkaniu. Musimy jednak uzyskać wtedy zgodę sanepidu. Nieco inaczej sprawa wygląd w przypadku dropshippingu. Ta metoda staje się bardzo popularna w przypadku internetowych sklepów spożywczych. Dlaczego? Ponieważ znacznie upraszcza procedury. Na czym polega dropshipping? Dostawcą nie jest tutaj sklep (czyli my), a hurtownia, z którą podpiszemy stosowną umowę. Rola naszego sklepu ogranicza się do funkcji pośrednika sprzedaży. Dzięki temu nie nadzorujemy dostaw samodzielnie, choć w praktyce odpowiadamy za ich terminowość przed klientem. Dropshipping pozwala uniknąć konieczności magazynowania towarów, co dla wielu osób jest bardzo istotną kwestią. Możemy również zdecydować się na model sprzedaży przypominający nieco dropshipping. Otóż sprzedawcami i dostawcami jesteśmy my, lecz nie magazynujemy towarów we własnym zakresie. Jak to możliwe? Gdy klient złoży zamówienie, my zamawiamy towar w hurtowni. Wiele z nich oferuje dostawę w ciągu 24 godzin, a zatem towar trafi do klienta w ciągu maksymalnie 2 dni. 

Dobry przedsiębiorca nie może zapominać o odpowiedniej reklamie swojego sklepu. Samo otworzenie go to połowa sukcesu. Niemniej jednak musimy pamiętać o dobrym pozycjonowaniu sklepu spożywczego online, ponieważ konkurencja na rynku staje się coraz większa. O reklamie pamiętajmy także wtedy, gdy nasz sklep funkcjonuje jedynie na portalu aukcyjnym.